Új vezető érkezik

Miért tartunk az új helyzettől? Miért félünk, mit érzünk? A frissen kinevezett vezető szempontjából nézzük meg a problémát, és ajánlok egy hatékony technikát, ami segíti az új vezető gyors beilleszkedését és elfogadását a vállalati környezetben. Hallottak már a story telling-ről? Találd meg a saját történetedet a bizalom megteremtésére.

Egy új vezető érkezése mindig sokféle érzést és bizonytalanságot vált ki a már ott dolgozó kollégákban. A bennfentesek megpróbálnak előzetes információkat szerezni, azt remélve, ezzel helyzeti előnybe hozhatják magukat. A többség pedig kíváncsian, de szorongva várja az új vezető megérkezését.   Aztán eljön a nagy nap, megérkezik az új főnök.

Ugyan ez a helyzet feszültséggel teli az ott dolgozó kollégák számára is, én mégis az új főnök szemszögéből szeretném megvilágítani ezt a témát.

Elnyerni egy vezető pozíciót – (feltételezve, hogy a szakmai és vezetői kompetenciák alapján választottak a feladatra)- mindig egy megerősítést jelent. Meggyőző voltam a találkozók során, a szakmai tudásom és elképzeléseim egybevágnak a vállalat üzleti elképzeléseivel, bizalmat szavaztak nekem, hogy megmutassam, mit is tudok, mire vagyok képes.

Természetes törekvés, hogy sikeresek szeretnénk lenni az új vezetői munkakörben. Motiváltak vagyunk, úgy érezzük, hogy nem lehet akadály számunkra semmilyen felmerülő probléma.

Ám hirtelen több féle nehézséggel találjuk szemben magunkat. Nem ismerjük alaposan a vállalati környezetet, a folyamatokat, a kollégákat, magát a vállalati kultúrát, az írott és íratlan szabályokról nem is beszélve. Ám azzal is tisztában vagyunk – jó esetben- hogy a csapat elfogadása és támogatása nélkül egyedül nem megy….

Gondolom, sokféle megküzdési technikát ismertek, vagy próbáltatok ki hasonló helyzetben. Én most egy viszonylag új technikát szeretnék ajánlani.

Néhány évvel ezelőtt egy szakmai konferencián hallottam egy nagyon érdekes előadást egy holland mester coach-tól, aki azt boncolgatta, hogy mi lehet az a hatékony technika, ami segíti az új vezető gyors beilleszkedését, el –és befogadását az új vállalati környezetben.

Ez pedig a „story telling” technika és módszer. Magyarul talán sztorizásnak fordíthatjuk, de ez nem fecsegést, bratyizást jelent.

A kommunikáció demokratikus formájának tartják, amit mindenki megért.  A gyerekek nagyon profik benne, ne legyünk restek, lessük el tőlük ezt a technikát!

Miről is van szó?

Gondold végig vezetőként, mit is akarsz elérni? Ez számodra is segítség, ha világos céljaid vannak, amik eléréséért dolgozol nap, mint nap. Ehhez találd meg a saját személyes történetedet, amit megosztasz a kollégákkal.

Az elérendő, kitűzött célok alapján számtalan story típus létezik, mindenkinek kell, hogy legyen egy vagy több, saját története, ami tényleg az övé, nem mástól vette át, tanulta, hanem szívből jön. Ezáltal válik láthatóvá a kollégák számára, akik emberi történetekhez, élet helyzetekhez, érzésekhez már tudnak viszonyulni.

A bizalom kialakítása, megteremtése a legfontosabb célja ennek a módszernek. Nagyon fontos a megfelelő szavak használata, bánj velük óvatosan!

Egyik story típus a félelem a kudarctól. De bármi lehet a történet, ami kifejezi és megmutatja emberi arcunkat. Lehet sikeres történeted, családoddal kapcsolatos történeted, bármi, csak a Tied legyen, a Te életedből való. Hiteles legyél, bizalmat csak ez alapján tudsz kiépíteni!

Csapatépítés és projekt csapat összeállítása esetén a leghatékonyabb kezdése a közös munkának.

Sokkal hatékonyabban működik, mintha egyszerűen felsorolnád az elvárásaidat és a követelményeket, amiket elvársz a kollégáidtól.

Arra bíztatlak, szánj időt rá, és gondold ki a saját, személyes történeted, amit szívesen megosztanál a kollégáiddal. Törekedj rá, hogy minél előbb ki is próbáld a gyakorlatban! Ha már hosszabb ideje vezető vagy, akkor is elkezdheted alkalmazni ezt a technikát.